Segíthetünk?

Blog

e-kereskedelem

2020. április 30.

UNAS interjú: járványhelyzet az e-kereskedelmi szektorban?

Legutóbbi szektor elemzésünkben épp az e-kereskedelmi szektort vettük górcső alá, így kézenfekvőnek tartottuk, hogy interjút készítsünk az egyik legnagyobb, webáruház rendszereket üzemeltető, hazai vállalkozás ügyvezetőjével is a kialakult helyzetről.

Interjúalany: Kóczán Tamás, ügyvezető, UNAS Online Kft.

unas-logo

Hogy látja, hogyan érinti az e-kereskedelmi rendszerbevezetéseket, átállásokat, és az Unast a kialakult járványügyi helyzet?

Az emberek a járvány miatt még jobban felismerik az internet adta lehetőségeket, hiszen rákényszerültek, hogy az világhálón intézzék a dolgaikat. Egyértelművé vált, hogy napjainkban tanulni, dolgozni és persze bevásárloni is lehet a világháló segítségével. A mi szempontunkból az e-kereskedelem felívelése a legfontosabb. Ha elmúlik a válság, ezek után többen fognak online rendelni, hiszen ráéreztek az internetes vásárlás előnyeire.

Mikor jött el az a pillanat, amikor egyértelművé vált, hogy reagálni kell a helyzetre?

A 2008-as válság tapasztalatai alapján pontosan tudtuk, hogy bármilyen gazdasági nehézsége adódik a vállalkozásoknak, megpróbálnak online irányba nyitni. Várható volt, hogy ahogy bezárnak a fizikai boltok, úgy fog megnövekedni nálunk a kereslet a webáruház szolgáltatásra. Így is lett, az elmúlt hetek történései még minket is megdöbbentettek. Felismerve a kiskereskedelem online térbe kerülését, mindenféle témában nyíltak webáruházak az Unas webáruház rendszerben. Persze sok a maszkokat, fertőtlenítő szereket árusító projekt áruház. Viszont szép számmal nyílnak a lokális, helyben kiszállító üzletek. Pékségek, hentesek de még a sarki fűszeres is felismerte, hogy milyen lehetőségeket rejt az online világ.

Koczan-Tamas-Unas

Kóczán Tamás, ügyvezető

Milyen lépéseket tettek a munkafolyamatok folyamatosságának biztosítása, és a kollégák egészségének megőrzése érdekében?

Mivel a szolgáltatásunk biztosítja a magyar e-kereskedelem 20%-át, már régen felkészültünk a krízishelyzetekre, kidolgozott home office stratégiával rendelkeztünk. Mindent megtettünk, hogy a kialakult helyzet ne befolyásolja a szolgáltatás minőségét. Munkatársaink otthonukban is tudják fogadni az ügyfélszolgálati megkereséseket, chatet, telefont, valamint fejlesztőink is folyamatosan dolgoznak.

Milyen lépéseket (szervezeti, kommunikációs, marketing, értékesítési, PR) követelt meg a kialakult helyzet jelenleg, és ennek milyen várható hatásaival számolnak?

Próbálunk minél többet segíteni az e-kereskedőknek. Legyenek azok kezdők vagy nagyobb múlttal rendelkező webáruházak üzemeltetői. Nemrégiben csatlakoztunk a németországi kezdeményezéshez és létrehoztunk annak magyar megfelelőjét a #tamogasdahelyit weboldalt. Ide magyar webáruházak jelentkezhetnek, akik valamilyen kupon formájában kedvezményeket biztosítanak a vásárlóknak. A kezdeményezés célja, hogy a helyi szemléletet erősítsük, és arra buzdítsuk a látogatókat, hogy magyar webáruházakból vásároljanak. Ezzel a nehezebb helyzetbe kerülő webáruházak is fent tudják tartani a korábbi megrendelés állományt. 

Ezen kívül az új szereplőknek pedig kedvezményes webáruház nyitási lehetőséget is biztosítunk, 20% kedvezménnyel vehetik igénybe a szolgáltatásainkat.

Hogyan készülnek a járvány utáni helyzetre, mennyiben számítanak a szektoron belüli átrendeződésre?

Mindenképpen arra kell számítani, hogy sok ember most vásárol először webáruházból, most rendel bármit először online. Valakinek ez biztosan nem kézenfekvő, de a többsége rá fog érezni az előnyökre. Itt nyilván nem azokról a fiatalokról beszélünk, akik eddig is mindent online intéztek, hanem az idősebb korosztályról. Ők új célközönséget nyitnak a webáruházak számára. Emiatt további nagyobb mennyiségű webáruház nyitásra számítunk.

Az Unas a napokban ünnepelte az 5000. működő webáruházát.  Ennek visszafogott kommunikációja tudatosan a járvány miatti nagyobb zajra vezethető vissza?

Nem is a zaj miatt, hanem egyszerűen úgy gondoltuk, hogy a nehéz helyzetbe került vállalkozásoknak nem az az öröm, hogy mi egy fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Sokkal inkább az, hogy nekik milyen segítséget tudunk nyújtani a túlélés, vagy a bevételnövelés érdekében. 

Melyik webáruház csomaggal rendelkező ügyfeleiket érintette leginkább (pro/kontra) a járvány?

Webáruház csomagtól annyira nem függ ez, bár akik kisebb csomagot vesznek igénybe, azok anyagi lehetőségeik eleve szűkösebbek. Inkább a forgalmazott termékek köre határozza meg, hogy valakit mennyire érint a járvány. Ahogy az idegenforgalom bedől, kevesebbet rendelnek táskából, bőröndből. Kevesebbet költenek olyan tartós fogyasztási cikkekre, amiket nem otthon használnak. A home office terjedésével viszont jól fogynak a laptopok, a webkamerák és az egyéb otthoni munkavégzéshez szükséges kellékek. Sport webáruházak is felívelőben vannak, hiszen az otthoni mozgáshoz sportszereket vásárolnak az emberek. A szupermarketek elkerülésével sok terméket online rendelnek meg, egy pelenkákat forgalmazó ügyfelünk bevétele hatszorosa lett az utóbbi időszakban. 

Több ügyfelük is hivatkozik a kiemelkedő ügyféltámogatásra “békeidőben”. Mennyiben nőtt meg a support forgalma az elmúlt időszakban?

Az ügyfélszolgálatunk terheltsége jelentősen megnőtt. Egyrészt eleve az ügyfélszám növekedése miatt, de leginkább azért, mert akik most nyitnak webáruházat nem rendelkeznek semmilyen tapasztalattal ezen a téren. Végig kell vezessük őket az alapvető dolgoktól a bonyolultabb megrendelés kezelési folyamatokig. Eddig sikeresen megbirkóztunk a feladattal, büszkék vagyunk arra, hogy minden megkeresésre a lehető legrövidebb idő alatt tudtunk reagálni. 

Vannak-e bármilyen hatással a vírus alatt felmerült ügyfél igények a fejlesztésekre? Felmerült-e ebből fakadó új igény esetleg?

A megjelenő helyi szemlélet miatt sok kisbolt helyben, vagy csak a környező településekre szállít. Szállítási terület kezelés korábban is volt a rendszerünkben, ezt tökéletesítjük. Egyre több étterem kezd el kiszállítással foglalkozni, amit webáruházzal oldanak meg. Emiatt az ételkiszállításra jellemző funkciókkal is bővítjük a rendszert a későbbiekben.

Személyesen hogyan éli meg az elmúlt 1 hónapot, mi jelentette a legnagyobb kihívást cégvezetőként?

A folyamatainkat át kellett helyezni home office munkavégzésre, ez önmagában egy kihívás volt. Emellett pont ezzel egyidőben a megkeresések száma is jelentősen megnövekedett, bővült az ügyfélkör. Ezek így együtt nagy kihívást jelentettek, hasonlóra nem volt még példa a 15 éves pályafutásunk alatt. Bízom benne, hogy jól vettük az akadályokat. Sok pozitív visszajelzést kapunk, ami erőt és új lendületet ad a további fejlődésre.

 

[legend title=”TOVÁBBI INTERJÚINK A JÁRVÁNYHELYZETRŐL” style=”3″]

[/legend]

 

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Cégünk Magyarország első, Google Partner minősítéssel is rendelkező, performance marketing ügynöksége. Az AdWords hirdetéseken és prémium keresőoptimalizáláson kívül, kiemelt fontosságú területek a különböző CPC, CPL hirdetési rendszerek működtetése, a közösségi marketing és az e-kereskedelmi tanácsadás. Innovatív üzletfejlesztésünknek és proaktív menedzseri szemléletünknek köszönhetően évről, évre egyre többen választják ügynökségünket. Munkatársaink egytől egyig tapasztalt szakemberek, erős mobil és webanalitika fókusszal.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!