A horgonyszövegek (anchor text)
Mi az a horgonyszöveg (anchor text) és keresőoptimalizálás szempontjából miért fontos? Az alábbi cikkben a következő SEO alapokkal foglalkozunk!
Mi is az a horgonyszöveg?
A horgonyszöveg, más néven anchor text, egyszerűen fogalmazva a link látható és kattintható része. Például, ha egy cikkben olyat olvasol, hogy „A keresőmarketing tanácsadás minden kis- és középvállalkozásnak fontos” akkor a horgonyszöveg ebben az esetben a „keresőmarketing tanácsadás” lesz.
Használatához csak egy nagyon egyszerű HTML-kódot kell alkalmaznod:
Miért fontos az anchor text?
A linkek szövege mindig is számítani fog, amíg a backlinkeknek jelentősége lesz. A 2012-es Pingvin frissítés óta a Google az anchor text-en keresztül tudta legkönnyebben meghatározni egy hivatkozott oldal relevanciáját.
Mára ez egy kicsit a visszájára fordult, a Google botjai a horgonyszövegeket vizsgálva büntetik a spamet, illetve a túloptimalizálást is (cikkünkben ezért nem is használunk valós linkeket).
A Pingvin működése
A frissítés célja az volt, hogy kiszűrje az alacsony minőségű, mesterséges és spammy linkprofillal rendelkező oldalakat. Azon a gondolaton indultak el, hogy egy természetes linkprofil anchor textjei nem lesznek 100%-ban azonosak és az oldalra optimalizáltak. Egy „keresőmarketing tanácsadás” kulcsszóra optimalizált oldalra mutató linkek horgonyszövegei – természetes esetben – nem csak a kulcsszóval azonos anchor texteket, hanem számos más variációkat is tartalmaznak.
A Pingvin mechanizmusa egyszerű, de ismerete létfontosságú, hogy elkerüljük az esetleges büntetéseket. Így működik:
- Létrehozunk egy backlinket,
- Melyet a Google indexel,
- Majd elhelyezi egy, a weboldalunkhoz kötött adatbázisban (ez az oldal linkprofilja),
- Ezután az előző három lépés folyamatosan ismétlődik, amíg a kész nem lesz a teljes, algoritmus által elemezhető linkprofil.
Itt következik a fontos rész: az algoritmus nemcsak elemzi ezt a profilt, de összeveti a céloldal on-page jellemzőivel is!
Tehát, ha a céloldalunk (a példánál maradva) a „keresőmarketing tanácsadás” kulcsszóra van optimalizálva és a horgonyszövegek 100%-a megegyezik ezzel a kifejezéssel, akkor büntetésre számíthatunk. A Google könnyedén kiszúrja, hogy melyik szóra próbálunk rangsorolni, illetve az is egyértelmű, hogy mesterségesen építjük backlinkjeinket.
Hogy mit tehetünk ez ellen? Tanuljuk meg mikor, és hogyan használjuk a kulcsszót tartalmazó horgonyszövegeket, így maximalizálhatjuk azok értékét a büntetés elkerülése mellett!
A horgonyszövegek fajtái %-kal
A természetesnek tűnő linkprofil megalkotása érekében, fontos ismernünk a horgonyszövegek különböző fajtáit és előfordulásuk ideális hányadát.
Márkanévvel ellátott horgonyszövegek
Olyan anchor textek, amelyek a márkanevet használják.
Példa: A Klikkmánia.hu keresőmarketing ügynökségnél a legjobb a hangulat
A márkanévvel ellátott horgonyszövegek a legbiztonságosabbak, ezek képezzék a linkprofil 50%-át. Vigyázzunk azonban, ha domain címünk egyben a célzott kulcsszó is, változtatnunk kell ezen az arányon!
Generikus horgonyszövegek
A legáltalánosabb forma, olyan szövegekkel, mint a „kattints ide”, „nézd meg”, „itt” stb.
Példa: Ha Bali Laci kollégánkra vagy kíváncsi, kattints ide!
A generikus kulcsszavak optimális aránya a linkprofilban 20%.
Csupasz linkek
Ebben az esetben az anchor text megegyezik a honlap címével. Ezek ideális aránya 25% körül mozog.
Példa: www.klikkmania.hu
Kulcsszót tartalmazó horgonyszövegek
Az előző pontokból következik, hogy a kulcsszót tartalmazó szövegek ideális esetben az összes horgonyszöveg maximum 5%-át teszik ki. Ebbe a csoportba tartozik minden olyan anchor text, melyben valamilyen módon szerepel a célzott kulcsszavunk. Ez többféleképpen is előfordulhat:
- Márkanevet és kulcsszót is tartalmazó horgonyszövegek
A keresőmotorok előtt természetesebbnek tűnik, ha kulcsszavunkat kiegészítjük márkanevünkkel, így olyan anchorokat kaphatunk, mint például a Klikkmánia keresőmarketing ügynökség.
- Kulcsszóvariációt tartalmazó horgonyszövegek
Ezek olyan anchor textek, melyek tartalmazzák a kulcsszót, de nem pontos egyezésben, hanem annak valamilyen variációjában (például toldalékolt alakok vagy az Adwords kulcsszótervezőjéből kinyert kulcsszóvariációk).
Ebbe a csoportba tartoznak azok a kulcsszót tartalmazó anchor textek is, melyek tartalmaznak egy pontos egyezésű kulcsszót, de azt egy általános kifejezéssel együtt foglaljuk bele a link szövegébe. Ilyen kifejezés lehet például a „legjobb keresőmarketing ügynökség” vagy a korábban használt mondatban, egy másik részre hivatkozva is találhatunk erre mintát: „A Klikkmánia keresőmarketing ügynökségnél a legjobb a hangulat.”
- Pontos egyezésű horgonyszövegek
A pontos egyezésű anchor textek adják át a legnagyobb linkerőt, ezek segítenek a legjobban a kívánt helyezés elérésében, azonban ha túl sokszor használjuk őket ezek a legveszélyesebbek is, ezért a legritkább esetben javasoljuk őket használni (kevesebb, mint 1%-ban). Ha mégis erre kerül a sor, akkor helyezzük olyan környezetbe, amely hemzseg a célzott kulcsszótól, így átadva a legnagyobb erőt.
5 hozzászólás
Nagyon jó és érthető írás. Viszont mit tegyen, aki már 6-8 éve a korábbi körülményeknek megfelelően építette a link hálózatát. Nagyjából 2005 óta helyezek el a céges weboldalra mutató linkeket. Egy részére már nem is igazán emlékszem. Másrészt ha valaki autószerviz, vagy kerékpárbolt, akkor azért az a leginkább magától értetődő, hogy kerékpárboltként vagy autószerelőként linkelgeti magát. Jó, van néhány szinonim szó, mint a gépjármű, vagy Opel márkaszerviz, de azért ezek száma sem végtelen. Szóval most kezdjünk el nyakatekert kulcsszavakat kitalálni, csak mert a Google büntet, ha egyértelműen tudatni szeretnénk a látogatóval, hogy mi az alaptevékenységünk.
Kedves P.Gy.!
Sok olyan SEO szoftver létezik, amellyel az oldalra mutató linkek horgonyszövegeit tudjuk elemezni, ilyen például az Ahrefs, a Cognitive SEO vagy a WebCeo. Érdemes megnézni, hogy jelenleg milyen megoszlásban találhatóak meg az egyes anchor text típusok a profilban és ennek tudatában folytatni a linkfejlesztést.
Ezek a szoftverek, fizetősek, azonban a próbaverziók vagy más ingyenes eszközök is alkalmasak lehetnek egyszeri elemzésre.
A vállalkozás alaptevékenysége a cikk szövegéből derüljön ki, ne csak a horgonyszövegből! A felhasználó számára ugyanolyan érthető lesz, hova mutat a link, ha link szövege a márkanév maga.
Egy példa:
„A Példa Opel márkaszerviz gyorsan és megbízhatóan dolgozik”
Ha a link szövege itt kizárólag a „Példa” szó, a cikk ugyanolyan érthető marad, azonban a linkprofil természetesebbnek hat a Google szemében (ideális esetben az anchor textek 50%-a márkanév). Igaz, hogy a cikk „ereje” picit csökken, de így elkerülhetjük a lesorolást, tehát összességében jobban járunk.
Szinonimák és egyéb kifejezések használata csak akkor javasolt, ha a a felhasználók keresési szokásai ezt indokolják. Egy kulcsszókutatás elvégzése itt hasznos lehetne.
Remélem tudtam segíteni
🙂 Köszönöm!
Nem véletlenül olvaslak benneteket elég gyakran. Érdemes ide betérni, mindig tanul az ember!
Üdvözlettel,
P.Gy.
A legerthetobb lerias, amivel talalkoztam. Szerintem az a minimum, hogy legalabb leirom a pozitiv velemenyem. Egyszeru, a kezdo SEO-zok szamara is ertheto.
Gratulalok, es koszonjuk!
SZI
Köszönjük a kedves szavakat, igyekszünk ezután is naprakész, pontos és közérthető cikkeket közölni!