A hatékony tartalommarketing hogyanjai és miértjei
“Content is king” – mindnyájan találkozhattunk már Bill Gates kissé elcsépelt szállóigéjével, de a közel húsz éves jóslat beteljesülni látszik. Ugyan a tartalommarketing egy időigényes, hosszú távú befektetés, a megfelelően felépített stratégia betartásával szép eredményeket hozhat, ezt egyre több érintett szakember vallja. Minden online érintett vállalkozásnak szüksége van tartalommarketingre, legyen az egy hostel, vagy egy multinacionális cég – minél hamarabb kezdünk bele, annál nagyobb esélyünk van látogatók toborzására. A gyorsaságnál csak egy dolog fontosabb: a minőség.
Mi is az a TARTALOM marketing?
A tartalommarketing egy online marketing eszköz, a már meglévő látogatóink megtartására, illetve az új, lehetséges vásárlóink megszerzésére, elkötelezésére szolgál a brand iránt.
Ez alatt több eljárást érthetünk, a vendég posztoktól vagy PR cikkektől elkezdve az infografikákon át az e-könyvekig egészen a fórumokon folytatott discussion marketingig. A válasz nincs kőbe vésve, de maradjunk most az alapoknál, azaz a blogcikkek gyártásánál.
Rengeteg cégnek egyáltalán nincs blogja, vagy sok esetben kezdetleges, kevés tartalommal, eseti jelleggel árválkodik néhány bejegyzés. Találkozunk olyan oldalakkal is, ahol már egészen közel járnak az „igazsághoz”, és ténylegesen értékes tartalmat állítanak elő, ám a megfelelő stratégia nélkül kerül kivitelezésre. Láthatunk példákat kísérletező típusú cikkekkel, infógrafikával feldobva a történetüket, de itt is könnyű beleesni abba a csapdába, hogy egy rosszul optimalizált, esetleg pixeles kép kerül felhasználásra, a szöveges (text) bevezetőt teljességgel mellőzve, melyben a megfelelő kulcsszó helyet kaphatna, odaterelve a téma iránt érdeklődő látogatókat.
Célok meghatározása
Ha a célunk az, hogy minél nagyobb közönséget érjünk el és népszerűsítsük az oldalunkat, illetve minél több emberhez jusson el a tartalmunk és osszák azt meg különböző social media oldalakon (ahonnan remélhetőleg átveszik a niche-be tartozó releváns oldalak, és számunkra nagyon értékes linkeket adnak, hiszen elősegítik oldalunk rankelését), akkor minél nagyobb közönséget kell megszólítanunk, és a lehető legnagyobb csoportokat kell kiszolgálnunk egy általános, ám mindenki számára érdekes témával.
A téma
Talán a legnehezebb része a tartalom előállításának maga a téma megtalálása, a mondanivalónk kitalálása. Érdekes, kiaknázatlan témák felismerése és felkutatása bizony megkíván némi rutint és kreativitást, így ezt ne egy zöldfülű gyakornokra bízzuk, hacsak nem egy őstehetséggel van dolgunk.
A tökéletes téma levadászásához bevonhatjuk kollégáinkat is, és egy jól sikerült „brainstorming” alatt akár több topikot is összeollózhatunk. Ezeket becsüljük meg, és ne pufogtassuk el egy füst alatt egymás utáni napokon, ütemezzük be legalább egy hét (vagy akár hónap) távolságra, hiszen nem egyszerű dolog egy-egy erősebb anyag kiötlése.
A köztes időben úgyis lesz néhány közepes cikk, mely lehet egy tipikus leíró bejegyzés vagy tanulmány, ahol kihangsúlyozzuk miért a mi termékünk a legjobb, leghasznosabb.
Amennyiben speciális, számunkra fontos célközönség elérése a cél, a tartalmunknak is fókuszáltabbnak kell lennie. Például ha tudjuk, hogy egy adott országban, esetleg egy adott városban szeretnénk elérni a látogatókat, hasznos lehet a tartalmat ellátni erre célzó kulcsszavakkal, illetve azokat kiegészíteni a helyszín említésével.
Másik lehetőség a konkurenciavizsgálat, trendkutatás: lehetőleg külföldi releváns szakoldalak vagy konkurensek jóslatait felkeresni, kiszűrni a számunkra leghasznosabb információkat vagy csak ihletet meríteni.
Témakeresés kulcsszó alapján
Ha biztosra akarunk menni, akkor írjunk cikket kulcsszavak köré. Hogyan? Nyissuk meg a Google keresőt és kezdjünk el begépelni a vállalkozásunk szerinti legfontosabb szavakat, mi történik? Miközben írjuk a szót, bekapcsol a Google automatikus kiegészítés, mely automatikusan bővíteni kezdi a lehetséges és népszerű kereséseket.
Ha nem találtuk elég meggyőzőnek a felajánlott kiegészítést, semmi gond! Nyomjunk egy entert, majd a találati lista aljára görgetve válogassunk a kilistázott négy-öt szavas long-tail kulcsszavakból.
Az itt kapott listát akár egyesével ellenőrizhetjük a Google Adwords kulcsszótervezőjében, és közelebbi képet kaphatunk arról, hányan keresnek rá átlagosan egy hónapban, illetve megvizsgálhatjuk, hogy milyen a kompetencia a találati listán, mennyire lesz könnyű dolgunk az első oldalra kerülni.
Tegyük fel, hogy egy fodrászat számára kívánunk tartalmat készíteni:
Belépve az Adwords felületére az Eszközök menüpontja alatt rákattintunk a Kulcsszótervező alkalmazásra, itt pedig kiválasztjuk az “Új kulcsszó -és hirdetéscsoport-ötletek keresése” opciót. Innen nincs más dolgunk, mint megadni a használni kívánt nyelvet, amely ez esetben magyar. Maradhat a “Minden hely” opció, bár a fodrász szalon “lokális” üzletnek számít, hiszen feltehetőleg senki nem fog több száz kilométert utazni egy frizura kedvéért – amennyiben nem az elérhetőségünk kommunikációja a cél, hanem a minőségi tartalom előállítása (tehát tanácsadás, információátadás egy aktuális trendről és annak megvalósításáról).
Ha még nincs konkrét elképzelésünk a témáról, írjuk be a keresősávba a “női frizura” szókapcsolatot és indítsuk el a keresést. A keresőben elsőként a “Hirdetéscsoport-ötletek” felület jelenik meg, csokrokba rendezett témákat és több irányú kiindulási pontot kínálva.
A másik felület a “Kulcsszóötletek” panel, ahol maga a keresett kulcsszó jelenik meg, illetve a szorosabban kapcsolódó kulcsszavak és szinonimák. Fontos megjegyezni, hogy az elsődleges kulcsszavunk alapesetben egy-két szóból áll, így javallott használni a long-tail kulcsszavakat is (az elsődleges kulcsszavunk kiegészítve egy vagy több szóval, amelyre nagy valószínűséggel majd rákeresnek az olvasók). Bár ezekre az összetettebb kulcsszavakra egyértelműen kevesebben keresnek, mégis, ha a tartalmunkban elhelyezzük őket, akkor nagyobb eséllyel kerülünk a találati lista tetejére, mint egy általánosabb, “populáris” kulcsszóval.
Példa: Lehet a kulcsszavunk a “női frizurák”, melyre ugyan átlagosan havonta közel kétezren keresnek rá, mégis kevés az esély rá, hogy a találati lista első oldalán megjelenünk rá.
A következő szűkítés a “rövid női frizurák”, közel ezer lekérdezést kap egy hónapban, így szerencsésebb választás, mint az első példa, hiszen jóval relevánsabb (ám még mindig túl általános).
TARTALOM marketing GY.I.K
1. Milyen hosszú legyen?
A vélemények megoszlanak, egyesek szerint az 500 szavas cikk az ideális, ezt a megnövekedett mobilhasználattal igyekszenek alátámasztani. Mások szerint azonban a 2000 szó körüli szöveg lehet igazán kimunkált, és van aki a kettő közötti 1000 szavas cikkre esküszik. Amennyiben egy videóhoz vagy infógrafikához írunk bevezetőt, elég lehet mindössze 100-150 szó is. Egy biztos, a lényeg nem a hossz, hanem a kiváló tartalomban rejlik.
2. Milyen gyakran?
Hasznos lehet a stratégia részeként meghatározni egy ütemtervet, ám ehhez nem jó minden áron ragaszkodni, irányelvként használatos. Ha blogunk minőségi mutatóit hosszútávon szinten szeretnénk tartani, ne akarjunk minden nap elsöprően jó cikket írni.
3. A külalak
Egy szépen szerkesztett, koherens ám megfelelő időközönként lazított, képekkel tűzdelt cikket könnyebb olvasni, mint egy ömlesztett szövegtömböt. Így növelhetjük az olvashatóságot, és a felhasználói élményt.
4. A közönség
Az egyik legfőbb szempont, hogy ismerjük a közönséget, amelyet megszólítunk, hiszen elsősorban számukra készítjük a tartalmat, nem pedig a Google keresőinek.