Segíthetünk?

Blog

Social marketing

2014. február 04.

Facebook – 10 éves a tündérmese

Ahhoz, hogy megértsük a Facebook jelenét és a várható jövőjéről elmélkedjünk, először a történelmével kell megismerkednünk. Azok, akik látták a „The Social Network” című filmet, talán tudják, hogy a Facebook 2004. február 4-én, tehát éppen 10 évvel ezelőtt kezdte meg működését.

facebook-kozossegi-marketing-mark-zuckerberg

Igen ám, de a Facebook története valójában már 2003-ban elkezdődött, amikor az azóta már világhírűvé vált Mark Zuckerberg és barátja Adam D’Angelo létrehozott egy Facemash nevű alkalmazást. Ennek alapötletét a Philips Exeter Academy nevű egyetemi előkészítő iskola évkönyve adta (ahova Zuckerberg is járt), célja pedig az volt, hogy az iskola által évtizedek óta használt, de nyomtatott évkönyvét kiváltsa, és online alapokra helyezze azt.

Ez az eleinte zártkörű, kizárólag az iskola diákjai és tanárai számára létrehozott alkalmazás aztán olyan sikeres lett, hogy tagjainak száma a 100 000 tagot is meghaladta. Zuckerberg nem tétlenkedett, és ennek a hihetetlen sikernek hatására hamar megírta az alkalmazás utódját, a CourseMatch elnevezésű applikációt, ami aztán gyakorlatilag a Facebook előszobája lett.

Zuckerberg később egyetemi társával, Eduardo Saverinnel, valamint Dustin Moskowitzal és Chris Hughes fejlesztőkkel megalapította az eleinte még Thefacebook néven futó közösségi oldalt, ami 2009-ben már a leggyakrabban használt közösségi oldal volt, 2011 elejére pedig nem kevesebb, mint 600 millió taggal büszkélkedhetett.

Persze a Facebook 2011 után is folytatta elképesztő menetelését, jelen pillanatban több mint 1,3 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik, ezek közül közel 680 millió valamilyen mobil eszközről látogatja oldalait (ez számokban 54 milliárd lapot jelent). A 2012-es évhez képest, 2013-ra 22%-al tudta növelni tagjainak számát, és jelen állás szerint az összes felhasználó közel 48%-a napi rendszerességgel használja a Facebook-ot. Ezek elképesztő számok.

facebook-kozossegi-marketing-facebook

Igen ám, de az elmúlt időszakban egyre több hírt hallani arról, hogy a növekedés drasztikusan megtorpant. Sőt, amerikai híradások egyenesen arról szólnak, hogy a tengerentúli fiatalok (különösen az egyetemisták és a tinédzserek) tömegesen hagyják el a jelen pillanatban még legnagyobb közösségi oldalt, hogy új, népszerűbb, „menőbb” felületekhez csatlakozzanak.

Ahogy „ők mondják”: ha már az anyám, a szomszédom és a vízvezeték-szerelőm is fent van egy közösségi oldalon, akkor az már nem is annyira érdekes…

facebook-kozossegi-marketing-kuka

Ha megnézzük, hogy a Facebook felhasználóinak 48%-a a 18-34 éves korosztályból való (és akkor még nem beszéltünk a 18 évnél fiatalabb tagokról), akkor ez bizony nagyon komoly veszélyt jelent az oldal számára.

De valóban ekkora a baj? Mindösszesen 10 év elég volt ahhoz, hogy a Facebook elérje a világ mind a négy sarkát és megálljon a növekedésben? És vajon lesz-e összeomlás, menekülnek-e tömegesen majd a felhasználók, vagy a Facebook ügyes és következetes stratégiával az elvárásokhoz idomul és biztosítja a jövőjét az elkövetkezendő 10 évre is? Nehéz a kérdés, és azt gondolom még nehezebb rá válaszolni. Még talán Zuckerbergnek is.

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Levente 1999-ben kezdte pályafutását általános marketinggel, az online kommunikáció 2005-től vált szakterületévé. Elsőként a Young and Rubicam cégcsoporthoz tartozó Wunderman BTL ügynökségnél szerezett jelentősebb tapasztalatot, melyet később a CID Direkt Marketing ügynökségnél hasznosított. A közel 20 fős ügynökségnek 5 évig volt operatív igazgatója. A Klikkmánia keresőmarketing és performance ügynökséget 2012 januárjától 2023 szeptemberéig vezette, a cég társtulajdonosaként. Azóta az ügynökség SEO vezetőjeként a keresőoptimalizálási feladatokért felel.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!