Segíthetünk?

Blog

2021. szeptember 07.

Növeld a bevételt: a cross-sell és az upsell

Az olyan technikák, mint az upsell és a cross-sell nagy népszerűségnek örvendenek, legyen szó offline vagy e-kereskedelmi értékesítésről. Hogyan növelhetném a bevételt extra tőkebevonás nélkül? Hogyan lehetne az értékesítési folyamatot maximalizálni? A legtöbb cégvezető és vállalkozó gyakran teszi fel ezeket a kérdéseket. A következő két értékesítési eszköz helyes alkalmazásával nagyobb bevételt realizálhatunk, növelhetjük a termékeladásokat és sok hűséges ügyfelet szerezhetünk. Következzen a cross-sell és az upsell!

forrás: https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/05/30/cross-selling-upselling

A cross-sell bemutatása

A keresztértékesítés (cross-selling) alatt egy olyan értékesítési módszert értünk, amikor a vevőknek egy hasznos, releváns kiegészítő terméket ajánlunk a megvásárolni kívánt termék mellé. Ez az alapvető technika minden cégen belüli sales képzés alappillére, hiszen a már megszólított, meggyőzött vevőknek értékesíteni költséghatékonyabb, mint új ügyfeleket szerezni. 

A keresztértékesítéssel átlagosan 10-30%-kal növelhető az értékesítések száma. 2006-ban az Amazon alapítója Jeff Bezos azt nyilatkozta, hogy a cégénél az eladások 35%-át a cross-sell eredményezte. 

Számos területen találkozhatunk keresztértékesítéssel. A leggyakrabban talán a vendéglátóiparban, a gyorséttermekben. Amikor a hamburgert menüben ajánlják, a vásárló arra gondol, hogy a kedvező ár miatt jobban megéri a menüt megrendelni és ebben nem is téved. Ugyanakkor kevesen gondolnak bele, hogy a rendelés előtt szerettek-e volna hasábburgonyát és üdítőt is fogyasztani. A kedvezmény mértéke meggyőzi a vásárlót, az étterem pedig egy hamburger helyett kettő másik terméket is értékesített az eladó jóvoltából. Egy másik éttermi példa, amikor fogások elfogyasztása után a felszolgáló desszertet és kávét ajánl.

A laptop értékesítésénél kézenfekvő, ha az eladó egy egeret vagy egy fülhallgatót kínál megvételre. Egy új autó vásárlásakor a szalonban casco biztosítást is ajánlanak. Egy lakásbiztosítás vagy kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megkötésekor a biztosítási ügynök a helyszínen vagy a későbbiekben nyugdíjbiztosítást és további megtakarítási formákat kínál.

Nézzünk néhány általános elvet a keresztértékesítés sikerességéhez!

  1. Olyan termékeket ajánljunk, amik hasznosak és megkönnyítik az eredeti használatát.
  2. Részletesen bemutatjuk a kiegészítő terméket és azt, hogy milyen további előnyöket jelent a vevő számára annak megvásárlása.
  3. Kedvezményes árat kínálunk az együttes vásárlás esetén.

Az upsell lényege

A felülértékesítés során nem egy új terméket ajánlunk a vevőnek, hanem a kiválasztott áru helyett próbálunk egy magasabb árkategóriába tartozót értékesíteni. Az eladó a vásárlás pillanatában felajánl egy hasonló, de drágább terméket. A lényeg a vásárlási érték növelése. Upsell az az eset is, amikor a nagyobb kiszerelés megvételére ösztönzik a vásárlót.

A vendéglátós példánkra visszatérve felülértékesítés az is, amikor a közepes menü helyett a nagy menüt szeretnék nekünk eladni. Az sem véletlen, amikor a telefonos értékesítő a korábbi modell helyett az idei verziót kínálja fel. 

A sikeres upsell titka:

  1. Emeljük ki a termékelőnyöket! Legyen szó online vagy offline értékesítésről, a vásárlókat meg kell győzni, hogy a drágább verzióval, nagyobb mennyiséggel vagy magasabb szolgáltatással olyan értéket kap, ami ellensúlyozza magasabb vásárlási értéket.
  2. Íratlan szabály, hogy kiválasztott termék/szolgáltatás értékénél nem érdemes 25-30%-nál drágábbat ajánlani. Ez persze nagyban függ az eredeti ártól is, de a túl nagy árkülönbség elriaszthatja a vásárlót. 
  3. Kiegészíthetjük az ajánlatot egy ajándékkal vagy egy extra szolgáltatással is.

Keresztértékesítés és felülértékesítés a webáruházakban

Új vásárlókat terelni egy online áruházba igen költséges lehet. Ez az állítás különösen igaz az új, még nem ismert webshopokra. Ha már megszólítottuk és elértük a célközönségünket, bevételt is szeretnénk realizálni a kifizetett marketing költségek után. A vásárlások után pedig arra kell törekednünk, hogy visszatérő vevőkre tegyünk szert. A cross-sell segítségével elkötelezett és lojális ügyfeleket kapunk. Az upsell által pedig növelhető a felhasználói elégedettség. Közös előnyként említhetjük a kosárérték növekedését.

A cross-sell a webáruházakban a kapcsolódó termékek bemutatásával jelenik meg. Gyakran megjelenik a kiválasztott termék mellett a kosárba helyezés után egy kapcsolódó termék. Egy férfi inghez remekül illik egy farmer vagy cipő. A vásárlónak megtetszik a felajánlott termék és a szállítási díjat megspórolva további terméket ad a kosarához.

Egy új mobiltelefon vásárlásnál ajánlható egy tok vagy kibővített garancia. 

A kereskedők így további marketingköltségek nélkül tehetnek szert extra bevételre, hiszen gyakran kerül a kosárba az ajánlott termék vagy szolgáltatás is. 

Hosszú távon is profitálhatunk a kapcsolódó termékek bemutatásával: a vásárlóban tudatosul az, hogy nálunk nem csak alaptermék érhető el, hanem a kiegészítő termékek is. Legközelebb, amikor ezek megvásárlásán gondolkodik, már ott lesz a fejében a mi webáruházunk lehetséges opcióként. 

Tipp: Mindig jelenítsd meg a kapcsolódó termékeket a webshopodban! A ruházati termékeknél jó ötlet különböző outfiteket összeállítani a kapható termékekből.

A termék részletes leírásánál megjeleníthetjük a hasonló terméket is vagy azokat, amiket értékesíteni szeretnénk. A televíziók, mobiltelefonok leírásánál gyakran megjelenik a képernyőn egy drágább, magasabb felhasználói élményt kínáló verzió, így az upsell megjelenik a webshopokban is. Itt is elmondhatjuk, hogy nem érdemes sokkal drágább terméket megjeleníteni. Az ajánlatnak tükröznie kell azt a plusz értéket, amit a megvásárlásával kap a vásárló.

forrás: https://vwo.com/blog/use-upsell-cross-sell/

Mire figyeljünk?

Miután megismertük az említett értékesítési technikákat jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért nem használja ezeket eredményesen az összes értékesítő? A siker titka a jó időzítés és az árérzékenység. Hiába ajánlunk fel egy 50 ezer forintos telefon helyett egy 200 ezer forintos készüléket, a vásárlót nem fogja meggyőzni az, hogy mennyivel szebb képet készíthetünk vele. Helyesen kell felmérni az igényeket és ahhoz egy kicsivel drágább terméket ajánlani. Jelen esetben egy 60-65 ezer forintos készülék szükségességéről még meggyőzhető a vásárló. A túl sok alternatíva felkínálása is negatívan hathat. 

Érdemes a különböző mérésekből, eredményekből levonni a következtetéseket és ezek alapján változtatni az ajánlott termékeken. Kísérletezzünk és használjuk bátran a bemutatott módszereket!

A cikk részben Nicole Langhart írása alapján készült.

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Cégünk Magyarország első, Google Partner minősítéssel is rendelkező, performance marketing ügynöksége. Az AdWords hirdetéseken és prémium keresőoptimalizáláson kívül, kiemelt fontosságú területek a különböző CPC, CPL hirdetési rendszerek működtetése, a közösségi marketing és az e-kereskedelmi tanácsadás. Innovatív üzletfejlesztésünknek és proaktív menedzseri szemléletünknek köszönhetően évről, évre egyre többen választják ügynökségünket. Munkatársaink egytől egyig tapasztalt szakemberek, erős mobil és webanalitika fókusszal.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!