Hogyan készíts hatásos képes hirdetéseket?
Nem kell grafikusnak lenned ahhoz, hogy magadtól is tudj készíteni esztétikus és hirdetés teljesítmény szempontból is megfelelő bannereket. Viszont ehhez néhány kritériumot szem előtt kell tartanod, ebben segítünk most a cikkünkkel.
Fogyasztói szokások
Ha nekilátunk a banner készítésének, elsőként gondoljuk át, hogy a megszólítani kívánt célközönség hogyan fogja látni az általunk készített képes hirdetést! Hol jelenik meg? – Facebook üzenőfalon, Instagram feedben, egyik weboldal oldalsávjában, stb. A legtöbb esetben csak egy pillantást vetnek rá mások, ennyi időnk van megragadni a figyelmüket és arra késztetni, hogy elolvassák a bannerhez tartozó szöveget, valamint kattintást is kiváltsunk.
A weboldalakhoz képest a közösségi média felületein megjelenő hirdetések jobban be vannak ágyazva az ismerősök posztjai közé, hasonló a megjelenésük is, kommentelést és megosztást is ki lehet váltani általuk, így akár több időt is eltöltenek egy poszttal a felhasználók. Ehhez kapcsolódóan megosztunk veled néhány biztosan működő tippet a cikk folytatásában.
Képszerkesztési irányelvek
Mielőtt ajánlanánk képszerkesztő szoftvereket…
Gyakorlatilag bárki meg tudja tanulni egyik-másik képszerkesztő program használatát. A lényegi tudás nem is ebben rejlik, hanem abban, hogy mit alkotunk velük. Ha csak a szoftver használatát sajátítjuk el, az olyan lenne, mint egy autót úgy vezetni, hogy nem ismerjük a KRESZT, vagy mintha nem tudnánk, hogy hova akarunk eljutni a kocsival.
Általánosságban kijelenthető, hogy egy bannert akkor tartunk esztétkusnak, ha színvilágát tekintve harmonikus, formavilágát illetően pedig karakteres. Ebből adódóan érdemes kerülni a zsúfolt tartalom elhelyezést, valamint az össze nem illő színárnyalatok használatát. A letisztult és karakteres megjelenésű bannerek könnyebben és gyorsabban értelmezhetők, jobban rögzül az agyban a kommunikálni kívánt üzenet.
Feltételezhetően a céged rendelkezik logóval, arculattal. Így a arculatot szerkesztő grafikus már megálmodott egy szín- és formavilágot számodra, amivel “felöltöztette” céged megjelenését, úgyhogy ezeket érdemes megtartanod a banner tervezésekor is. Használd az arculatban meghatározott betűtípusokat, színeket, egyéb arculati elemeket, formákat – figyeld meg, hogy a lekerekített, vagy a szögletesebb alakzatok dominálnak-e! Amennyiben arculati kézikönyvvel is rendelkezel, ott minden ilyen infó le van írva, egyéb esetben pedig a logó és honlapod színeit alkalmazhatod. Weboldalból színmintát venni például a ColorZilla használatával tudsz. Ezt a színkódot használhatod a bannerhez.
Ne felejtsd, hogy ami nagy monitoron jól néz ki, az lehet, hogy egy kis képernyő telefonon alig látható! Ezért is fontos a karakteres megjelenés és a zsúfolt érzet kerülése, mert így kis méretben is értelmezhető marad a banner.
Hirdetési szempontok
Most, hogy tisztáztuk az esztétikai alapelveket, gondoljuk át a banner elérni kívánt célját, elvégre egy hirdetésről van szó.
Linkedin, Facebook, Instagram hirdetéseknél, valamint Google képes adaptív hirdetési típusánál a kép fölé/alá/mellé kerül címsor és esetenként leírás is. Ezeket használva, szükségtelen a képre írnunk hosszabb szöveget, helyette inkább csak pár szót, árat, kedvezményt, vagy dátumot jelenítsünk meg, attól függően, hogy ezek közül melyik fontos nekünk.
A/B tesztelés
Ha már amúgy is magadnak készíted a bannert, miért ne készítenél többet, amiket egymással megversenyeztetsz? Készíts több változatot eltérő képekkel, vagy szövegekkel! A hirdetések teljesítmény-jelentése alapján pontos képet kapsz arról, hogy melyik kép mekkora kattintási költséggel futott, valamint melyik keltette fel többek érdeklődését, magasabb kattintási számot produkálva.
Megoszlanak a vélemények a CTA (call-to-action) használatáról, miszerint kell-e a banneren olyan gombot megjeleníteni, mint pl. “Tovább”, vagy “Vásárlás”, esetleg elegendő-e egy nyíl. Ezt is bátran teszteld több variáns készítésével!
Képszerkesztő programok
Canva – az online képszerkesztő
A legkönnyebben elsajátítható alkalmazás egy online képszerkesztő eszköz, a Canva. Sok sablont tartalmaz, ezért használata viszonylag egyszerűnek mondható, az ingyenes változatával is egész sok mindent meg lehet csinálni, de a Pro változathoz is elérhető áron juthatunk hozzá.
Photoshop – a legnépszerűbb képszerkesztő szoftver
Az Adobe Phoroshop fotószerkesztő, képretusáló szoftvert talán nem kell bemutatni, többek közt banner készítéshez is kiválóan használható. Használatának elsajátításához a Canvához képest kicsit nagyobb tudás szükséges, de rengeteg oktatóvideót találhatunk róla YouTube-on. Ingyenes változata nincs, szintén havidíjas, mint a Canva Pro változata.
Photopea – az ingyenes és online “Photoshop”
Ha a Photoshop kezeléséhez hasonló megoldást keresel, de ingyen, vagy gyenge géppel rendelkezel, akkor tudjuk ajánlani a Photopeat, ami kezelőfelületében majdnem pontosan megegyezik a Photosoppal, sőt, annál többet is tud annyival, hogy nem csak raszteres, hanem vektoros képet is tud kezelni.
Affinity Designer – A Photoshop vetélytárs
Az Affinity Designer egy viszonylag új szoftver. Működését tekintve olyasmi, mintha a Photoshopot és a logótervezésre való Illustratort gyúrták volna egybe. Nagy előnye, hogy olcsó, egyszeri és nem havidíjas, ráadásul időnként hirdetnek 50% kedvezményt. Szintén találunk neten sok oktatóvideót hozzá, ha komolyan el szeretnénk merülni a használatában.
A fenti képszerkesztőkön kívül még nagyon sokat említhetnénk, ezeket gondoltuk a legjobbnak kezdők számára bannerkesztíéshez.
Nagy elérést kiváltó képes hirdetések
Korábban említettük, hogy közösségi oldalakon egy-egy poszttal akár több időt is hajlandók eltölteni a felhasználók, amennyiben érdemesnek találják rá. Az ilyen posztok tipikusan a “keresd meg a kakukktojást”, vagy “mennyi az X értéke” és hasonló feladványok, amik jól működnek márka népszerűsítő kampányként. Ezek nagy interakciót váltanak ki like-olással, kommenteléssel, megosztással, főleg ha egybekötjük nyereményjátékkal is.
Nagy tetszést és ezáltal sok megosztást kiváltó posztok jellemzően a viccek, szóviccek, pl. banneren ábrázolt párbeszéd formában, amin megjelenik a termék is, vagy valamilyen módon kapcsolódik az általad nyújtott szolgáltatáshoz.
Javaslatok – ezeket használd!
- Harmonikus színhasználat és karakteres megjelenés – Illeszkedjen céged arculatához!
- Kevés szöveg – Facebook, Instagram, valamint Google képes adaptív hirdetéseknél maximum 20%-ot teheti ki a szöveg mennyisége. Ezt könnyen tudod ellenőrizni, ha a Facebook szövegfelismerőjét alkalmazod (Google Ads-be szánt képpel is működik)
- Fókuszálj egyetlen mondanivalóra és csak azt emeld ki a banneren, ne a teljes termékpalettát akard bemutatni!
- Próbáld kerülni a klisét!
- Készíts több változatot és futtasd egyszerre! Esetleg szegmentáld korcsoportok szerinti eltérő megszólítással!
Ellenjavaslatok – ezeket kerüld!
- Sok szöveg
- Szöveg mögötti árnyék (drop shadow) – idejétmúlt, csúnya hatást kelt
- Zavaros összkép, csúnya megjelenés
- Vannak olyan nagyon általános, semmitmondó, vagy sokat használt képek, amiken átsiklik sokak szeme, annyira jellegtelenek azok a képek. Próbálj egyedi, figyelemfelkeltő megjelenést elérni!
Stock fotó oldalak – ha képekre van szükséged
Tengernyi jó minőségű stock képeket tartalmazó oldal közül tudunk válogatni, ha egy képre, fotóra, rajzra lenne szükségünk bármilyen témában. Nem árt tisztában lenned azzal, hogy a képekre vonatkozó felhasználó jogok meglehetősen szerteágazók, ezért az a biztos, ha csak olyan képeket használsz a bannerkészítéshez, amiket bármilyen céllal használhatsz, megkötések nélkül. Ehhez összegyűjtöttük a kedvenceinket, amiket évek óta használunk.
Fizetős stock fotó oldalak
Ingyenes stock fotó oldalak
- (Adobe Stock – regisztrációt követően 10 képet ingyenesen letölthetsz)
- Pexels
- Pixabay
- Unsplash
- Stocksnap.io