Segíthetünk?

Blog

Esettanulmány

2016. május 09.

GoMobile – Mobil használat és mikro-momentumok

A mobil szerepe jelentősen átalakult az okostelefonok és a mobilinternet elterjedése óta. Ma már mint társra, állandó és mindig elérhető információforrásra tekintünk telefonunkra. A kommunikáció mellett használjuk hírolvasásra, üzletkeresésre, konkrét termékről való informálódásra, még akkor is, ha egy üzleten belül vagyunk és a kezünkben tartjuk éppen.

Nemrég a Google GoMobile nap elnevezésű eseményén jártunk, ahol ezt a jelenséget járták körbe az előadó szakamberek és erről szeretnék -egy remélhetőleg hasznotokra váló- tudósítást adni. Amennyiben a mobil marketing téma után bővebb érdeklődtök, tekintsétek meg új online magazinunkat és hírportálunkat a ThinkMobile.hu-t.

Google mobilbarát felépítés

A Google már 2015-ben bejelentette, hogy a mobil keresések száma túllépte a desktopon és tableten történő keresések együttes mennyiségét. Ennek apropóján a kereső cég egy újabb definícióval bővítette tudástárát: a mikro-momentumok fogalmával, erről beszélt nekünk Csillag Gábor, a Google szakértője és egyben ügynökségünk hivatalos dublini kapcsolattartója.

Ez azokat a mindennapi életünk során kialakuló helyzeteket foglalja magába, amikor kialakul bennünk az információs igény és konkrét szándéktól vezérelve a kereső után nyúlunk.

Négy fő pillanat került meghatározásra, amelyek épp olyan fontosak, amilyen gyorsan elillannak, ezért tudnunk kell hogyan ragadjuk meg őket hatékonyan.

  • Tudni szeretném (I-Want-to-Know) pillanatok:
    az okostelefon tulajdonosok 66%-a okostelefonjuk segítségével szerez további információt egy látott termékkel, szolgáltatással kapcsolatban.
  • Szeretnék bemenni (I-Want-to-Go) momentumok:
    digitális jelenlétünk összeköt bennünket a fizikai valósággal. A “közelemben” jellegű keresések száma megduplázódott az elmúlt egy év alatt.
  • Szeretném megcsinálni (I-Want-to-Do) pillanat:
    a “hogyan” kérdésre választ keresők évente 70%-kal többen lesznek a videós tartalmak böngészői között.
  • Szeretném megvenni (I-Want-to-Buy) pillanat:
    az okostelefon tulajdonosok 82%-a tudakozódik mobilon, akár a boltban való válogatás közben is.

Google mikro-momentumok

Még egy érdekesség, hogy a megkérdezettek 87%-a vallotta, hogy online kutatómunkát végez, mielőtt betér egy üzletbe. Így tehát sokkal célirányosabb és felkészültebb látogatókra számíthatnak a boltok a jövőben, akik valódi vásárlási szándékkal érkeznek (forrás: Google: micromoments-guide-to-winning-shift-to-mobile)

Hála az okostelefonoknak és az egyre növekvő lefedettségnek ezek a mikro pillanatok bárhol, bármikor megtörténnek és a tudatos márkák dolga felkészülni rájuk. A hatékony stratégia alappillérei a Google szakemberei szerint: legyünk jelen, legyünk hasznosak, legyünk gyorsak.

Legyünk jelen

Abban a pillanatban kell megjelennünk, amikor a fogyasztóban felmerül egy kérdés vagy az igény a vásárlásra. Sokan nem márkahűség szerint választanak, viszont fontosnak tartják, hogy mobil kereséseikre azonnali megoldást kapjanak.

Egy sikeres példát mutattak be a mikro-momentumok kihasználására: a Red Roof Inn stratégiáját, aminek marketing csapata felirmerte a lehetőséget a törölt repülőjáratok utasainak kereséseiben és elkezdte kifejezetten azokban az időszakokban hirdetni a közeli szállásait, amikor az utasok egy adott reptéren ragadtak. Ezzel 60%-os növekedést értek el a nem márkázott keresőkampányaik körében.

Legyünk hasznosak

A jelenlét azonban nem mindig elég, ha nem tudjuk márkánkat a fogyasztó számára hasznos, releváns információval alátámasztani.

Ezt csak tudatos és következetes módon érdemes csinálni. Nem lesz elég egy színes infografikát elérhetővé tennünk, hanem redszeres, értékes információt kínáló, és -amennyiben lehetséges- személyre szabott tartalmat kell szolgáltatnunk, mindezt pedig mobilra optimalizált felületen kell elérhetővé tennünk.

Nagyon fontos megállapítás hagzott el, miszerint a jó mobil weboldal nem a jó desktop oldal reszponzív mása. Egy okostelefon használónak más funkciók a fontosak, illetve minél rövidebb útvonalakra vágyik.

Tervezésnél el kell képzelnünk, hogy egyes látogatók miért kereshetnek a mi termékünkre és az ő kérdéseikre kell a lehető legkönnyebben elérhető válaszokat adnunk. Például, ha valaki egy márkára keres, akkor lehet, hogy ismerkedni szeretne a cégkultúrával, véleményekre kiváncsi vagy egy közeli üzletet keres, és mi tudjuk őt ösztönözni azonnali vásárlásra, boltba való betérésre, azonnali telefonhívásra vagy üzenetküldésre is.
A Google szerint az okostelefonhasználók 69%-a nagyobb eséllyel vásárol olyan cégektől, amelyek mobil oldala vagy applikációja segít neki, hogy könnyen és gyorsan információhoz jusson a keresett termékről.

Legyünk gyorsak

Az azonnaliság a mobilhasználat elengedhetetlen része. A mobilhasználók 29%-a vallja, hogy gondolkodás nélkül átmegy egy másik weboldalra, ha a mobil oldal vagy app túl lassú, illetve nem találja azonnal a keresett tartalmat rajta.

No és mennyire kell gyorsnak lennünk?

Ha nem tölt be az oldal 3 mp alatt, akkor 40%-ot már el is vesztettünk a látogatóink közül. Ha nem találja meg a keresett információt 3 kattintással, akkor 5 látogatóból 1 biztos, hogy nem tér vissza többé.

Sajnos ezek nem túl bíztató adatok, de szerencsére már sok eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy megvizsgáljuk weboldalunkat “mobil szemmel” és a fejlesztők nagy része is kiképezte magát mobilbarát oldalak tekintetébe. A jó hír, hogy a Google saját felmérése szerint a mobilozók 74% visszatér egy olyan oldalra, amely optimalizált designal és tartalommal rendelkezik.

Ez elég motiváló lehet a cégek számára, hogy olyan mobilbarát és reszponzív weboldalakat készítsenek, melyek megfelelnek az alábbi, Pfening Ágota által kiemelt jellemzőknek:

  • azonnali funkciók, melyek a lehető legkevesebb kattintással elérhetőek
  • egyszerű visszanavigálási lehetőség a főoldalra
  • intelligens kereső használata szűrési lehetőséggel, ajánlóval
  • regisztráció nélküli vásárlási lehetőség
  • regisztrált felhasználóknak személyes ajánlások, illetve automatikus cellakitöltés
  • eszközökön átivelő konverzió segítése: mentés, küldés funkció
  • félbehagyott folyamatok mentése (pl. ne tűnjön el a félig kitöltött form, ha a felhasználó egy időre félbehagyja)
  • vizualizált tartalom (pl. naptár beillesztése foglalásnál)
  • reszponzív, tehát mérethez alkalmazkodó tartalmak. El kell kerülni a vízszintes görgetésre való kényszerítést
  • informatív, nagyítható képek használata.

Azoknak az eszközöknek a listája pedig, melyeket a Google ajánl a weboldalak vizsgálatához:

  • Mobilefriendly test: mobilbarát szempontból pontozza a keresett oldalt
    google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
  • PageSpeed Insight: az oldal betöltési sebességét mutatja
    google.com/speed/pagespeed/insights
  • Search Console: oldalanként elemzi a felmerülő problémákat és javaslatokat ad fejlesztésre (csak oldaltulajdonos számára elérhető)
  • Google Analytics: itt is sok, mobil eszközről érkező látogatókat elemző kimutatás elérhető
  • Google AdWords: elsősorban a Kulcszótervező és a Mobil trendek böngészése javasolt.

Egy utolsó gondolat, amelyet kiemelnék a mobil trendek és aktivitások vizsgálatából, hogy a tudatos struktúra, design és tartalom mellett ne felejtsük el összekötni az értékesítés során felmerülő pontokat és a konverziós folyamatot kerek egészként vizsgálni, hiszen az internetezők 90%-a vallja azt, hogy a mindennapokban többféle eszközt is használ. Így tehát egy bolti vásárlás elképzelhető, hogy tableten kezdődik, egy mobil keresés pedig könnyen a laptopunkon való konverzióval zárul.

Esettanulmány, sikertörténet – Aquaticum Debrecen Termál & Wellness Hotel****

Fejlesztő csapat és előadó: Bakonszegi Norbert, PW Studio

Norbiékkal 5 éve dolgozik együtt ügynökségünk különböző egyedi fejlesztésű projekteken, így külön öröm volt számunkra, hogy a Google is a PW Studiot kérte fel egy sikeres mobilbarát oldal bemutatására. Alábbiakban Norbi összefoglalóját olvashatják.

Tóth Marcell, Google munkatárs, témabemutatása után egy hazai sikeres mobil esettanulmányt – aquaticum.hu – elemeztünk. Az elmúlt félévben nagyon szép sikereket ért el az Aquaticum Debrecen Termál & Wellness Hotel**** mobilra optimalizált oldala. Ezért is esett a Google választása a PW Studio által tervezett, fejlesztett projekt bemutatására.
Az előadás fő mondanivalója a mobil konverziók elérése, azok optimalizálása, mérése, eredmények kiértékelése. Ezeket igyekeztünk emészthető formában, számszerű adatokkal illusztrálva bemutani, e hazai piacról kiragadott példán keresztül.

Előzményképpen a projekről annyit érdemes tudni, hogy az aquaticum.hu weboldal komoly online múltra tekint vissza. Ebből kifolyólag fő feladatunk volt, a cég bonyolult szervezeti felépítése és a meglévő webes struktúra átültetése egy korszerű, – mobil által – fogyasztható online termék formájába. A hotel, egy kiváló termék, amihez már “csak” a konverzókat kell párosítanunk.Korábbi évek eredményei alapján láttuk, hogy a mobil foglalások, érdeklődések száma dinamikusan nő. Ezért tűzte ki célul a hotel, hogy minden eszközével segítse a mobil foglalások eredményességét.

De mitől lesz a site mobilbarát? A válasz nagyon egyszerű, kézenfekvő. Ha az oldal keresőbarát (Mobil SEO eszközeit kihasználva) és ráadásul mobil felhasználóbarát is, akkor elértük azt, hogy a weboldal a mobil felhasználók kedvelt online foglalási felülete legyen.

Legfontosabb dolog, legyünk figyelmesek a felhasználóinkkal, mint ahogy a való életben is teszük, amikor a termékeinket értésítjük. Gondoljuk át a felhasználó látogatási útvonalát. Határozzuk meg a célokat. Tervezzük meg eszerint a konverziós folyamatot, úgy hogy a látogató a lehető legrövidebb úton érje el a (közös) célt. Ezeket a célokat mérjük pl. a Google Analytics segítségével. Elemezzük, hogy mobil eszközről a látogató meddig jut el a konverziós folyamatban, hol morzsóldik le. Ha látjuk az akadályokat az oldalon, akkor szüntessük meg azokat.

Tegyük egyértelművé a konverziós célt, építsük e köré a tartalmat! Javítsuk a használhatóságot, ezáltal biztosan csökkeni fog az oldalelhagyások száma. Az adatbekérések alkalmával minimalizáljuk a bekérendő adatok mennyiségét. A formot logikus szálon fűzzük fel és fordítsunk kiemelt figyelmet a form hibák visszajelzésére.

Landoltassuk a látogatót tartalmilag releváns céloldalra. Az ilyen oldalakat könnyebb tesztelni, mérni, ezáltal optimlaizálni. Igy a PPC hirdetéseink minőségi mutatói is jobbak lesznek, amelyek kedvezően hatnak a hirdetési költségekre.
Az Aquaticum példája alapján végigvezettük a konverzió-optimalizálás egyik konkrét esetén, hogy milyen módon azonosítottunk egy konverziós akadályt, és azt hogyan próbáltuk kiküszöbölni, minimalizálni a form-optimalizálás eszközével.
A látogatók magukénak érezték a problémát, ezért számos kérdést fogalmaztak meg. A kapott válaszok reméljük mobil projektjeik sikerét szolgálják a jövőben.

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Cégünk Magyarország első, Google Partner minősítéssel is rendelkező, performance marketing ügynöksége. Az AdWords hirdetéseken és prémium keresőoptimalizáláson kívül, kiemelt fontosságú területek a különböző CPC, CPL hirdetési rendszerek működtetése, a közösségi marketing és az e-kereskedelmi tanácsadás. Innovatív üzletfejlesztésünknek és proaktív menedzseri szemléletünknek köszönhetően évről, évre egyre többen választják ügynökségünket. Munkatársaink egytől egyig tapasztalt szakemberek, erős mobil és webanalitika fókusszal.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!